Ježkův statek: Vytvoř značku, prodej s*ačku?

„Vytvoř značku, prodej s*ačku.“ Tato oblíbená hláška našeho bývalého kolegy Hynka Rozkovce mi vytanula na mysl, když jsem se dozvěděl o aktuální kauze „Ježkův statek“.

O co jde? Sklizeno, známá síť obchodů zaměřená na farmářské a bio potraviny, prodává některé produkty pod značkou Ježkův statek. To zaujalo blogera Jana Černého a jeho zjištění mnohé nepotěšila:

„Nedá mi spát ten kolosální gastropodvod s virtuálním Ježkovým statkem, který lidem cpe zejména brněnsko-pražská „foodie marketová“ síť Sklizeno. Psal jsem si s jednatelem, že by neměli klamat zákazníky a ten mi napsal, že jsem trapák a nevim nic o marketingu.

Myslím, že to může být mediální událost srpna a řada gastrosexuálů, biomatek a ostatních lidí, kteří jdou za jídlem s příběhem budou valit oči.

V krátkosti: jde o pohádku okolo privátní značky Ježkův statek (privátní značky používají obchodní řetězce, všechny ty tesko Babiččiny mouky, Dr.Halíř, Clever a tak), jen u Ježkova statku se prodejci ve Sklizeno i majitelé toho virtuálu tváří, že Ježkův statek skutečně existuje, protože na „malovýrobcích, lokálních potravinách, co jinde neseženete“ mají postavenou komunikaci.

A zákazníci jak trubky kupují mléko a jogurty od krav ze stájových velkochovů, zpracované v mlékárně Polná s roční produkcí 19 000 000 litrů mléka, litr za třicet kaček (nákupka pod osm), bo je napsáno, jak se ta kravička hezky pase na louce a nebo kozí sýry od Agrofertu, který přeprodal Sklizeno Ježkův statek.

Píše jinde Vendula Svobodová komentář k mléčným produktům ježkova statku plus přidává upozornění na vejce: Ježkův statek dodává (přeprodává) do Sklizeno vejce: na regále Sklizeno 6.90 Ježkův statek kupuje od výrobce Bohemia Vitae a ten má 3 haly klecový chov 3x 15 tisíc nosnic, jedna hala 18 tisíc nosnic, tři haly podestýlka po sedmi tisících nosnic. Malí lokální producenti, haj hou. (informace o kapacitě z roku 2011).

Sklizeno se brání, že původ mléka je řádně vyznačen a že se jedná o kvalitní mléko. K vejcím se nevyjádřilo.

Diskutující Hana Svobodová se na facebookovské stránce Cuketka.cz také podělila o svoji zkušenost:

  • „No, já mám se Sklizeno také své zkušenosti. Chodila jsem tam na kuřecí stehna – pěkná, velká, 2ks něco málo pod kilo. Pak je ale neměli a měli jiná, tak jsem koupila ta. Malá, asi jako z obchodu. Firma Zelenka. Tak jsem googlila. Zelenka chová krůty, o kuřatech ani řeč. Napsala jsem Zelenkovi. Napsali mi, že kuřata jsou z Vodňan. Napsala jsem do Sklizeno, že u nich chci kupovat kuřata od farmáře a ne od Babiše, jak si to dovolují takto klamat zákazníky.“

Tady odpověď, kterou paní Hana obdržela:

  • „Náš dodavatel, firma Zelenka, který se specializuje na chov krůt, obchoduje i s kuřaty, a to pouze a výhradně s českým původem. Jeho prioritou je především kvalita a bezpečnost potravin. Kuřata z volných, případně jiných alternativních chovů tento dodavatel nenabízí.“
  • „Kuře, které jste si u nás zakoupila, tedy není farmářské, a ani takto nebylo prezentováno. Ráda bych v této souvislosti upozornila na skutečnost, že naše prodejna nenabízí pouze farmářské produkty, ale jsme zaměřeni na prodej kvalitních potravin, a to nejen od lokálních, ale i zahraničních producentů.“ 

„Takže jsem za drahé peníze koupila Babišovo kuře. A Sklizenu to připadá celkem normální. No, koneckonců Babiš má taky farmu.“

Obchodní značka je něčím, co podnikatel buduje a mnohdy ho to stojí velké peníze. Pokud se mu podaří vzbudit v zákaznících pocit, že je značka zárukou kvality a cena není vyloženě přemrštěná, má zpravidla vyhráno. Ale ne navždy. Podobně jako člověk, i značka může o svou pověst přijít rychle.

Sklizeno, potažmo Ježkův statek, se zřejmě žádného nelegálního jednání nedopouští. Zda se jedná o klamání zákazníka či nikoliv, nechávám na posouzení čtenáři. Titulek berte samozřejmě jako nadsázku.

© 2023 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang