Nezvyšujme dotace filmovému průmyslu a raději snižme daně

Prezident Klaus vetoval zákon „o audiovizi“, který má zvýšit dotace filmovému odvětví. Nečasova vláda se jej opět pokusí přehlasovat. Zákon má v souladu s filosofií této vlády zvýšit daně a zavést několik nových, aby se mohly zvýšit dotace podnikatelům ve filmovém odvětví, zvýšit moc úředníků a politiků, kteří budou jmenovat všelijaké nové rady a kulturní komise, a zvýšit státní přerozdělování peněz daňových poplatníků.

Opačným přístupem by bylo zrušit státní fondy, zrušit dotace a snížit daně. Nižší daně by producentům a divákům umožnily financovat filmy ze svého.

O co v novém zákoně jde? Nově se má zavést daň za elektronické stahování filmů se sazbou 0,5 %. Další novou daní má být poplatek z „převzatého vysílání“ ve výši 1 % ceny za nakoupený a odvysílaný televizní pořad.

Poplatek za vstup do kina, který činí už 22 let 1 Kč ze vstupenky, má být změněn na daň ve výši 1 %. To znamená nárůst poplatku u všech vstupenek nad 100 korun, což je většina. Nadále má fond dostávat od televizních stanic poplatek 2 % z ceny odvysílané reklamy v televizích.

Státní fond kinematografie má udělovat dotace a „pobídky“ filmovým producentům. Dále má fond dostávat další dotace ze státního rozpočtu.

Socialistická představa této vlády je, že stačí uvalit daně a vykoná se tím nějaké dobro. Daně mají vliv na chování lidí a nikdy nejsou neutrální. Daně škodí.

Zvyšování daní na vstup do kina omezí návštěvnost kin a filmařům uškodí. Zdanění televizní reklamy znevýhodňuje televizní reklamu oproti jiným formám reklamy, snižuje televizím zdroje na dobrovolný nákup a spolufinancování filmů a pokřivuje trh s reklamou.

Filmový průmysl dostává od státu stovky milionů

Jen loni dostal na dotacích filmový průmysl v České republice od daňových poplatníků 647 milionů korun, více než kdykoliv v dějinách. 230 milionů rozdělil Státní fond na podporu české kinematografie, 100 milionů šlo přímo z rozpočtu ministerstva kultury.

56 milionů bylo rozděleno z programu Media, napůl dotovaného z českého rozpočtu, napůl z rozpočtu EU, 261 milionů bylo rozděleno z dotačního programu investičních pobídek pro filmový průmysl.

Rostoucí dotace jsou vykoupeny rostoucími daněmi

Člověk žije v éře dotací. Neustálý růst dotací je ovšem vykoupen neustálým růstem státního dluhu a růstem daní.

Vláda např. trvale zvyšuje DPH, a to i DPH na vstupenky do kina. V roce 1993 činila DPH účtovaná ke vstupence do kina pět procent. Vláda ji postupně zvyšovala.

Nejprve Topolánkova vláda  v roce 2008 z 5 % na 9 %, pak v roce 2009 z 9 % na 10 %, loni ji zvýšila Nečasova vláda z 10 % na 14% a příští rok má být 15 % – a k tomu má přibýt 1% sazba přímo ve prospěch Státního fondu kinematografie, takže zdanění kin bude vlastně 16 %.

Do kin chodí ročně asi 12 milionů diváků, celkové tržby kin tak činí 1,4 miliardy korun. Při 16% zdanění tak stát shrábne ročně asi 200 milionů korun.

Kdyby kina neplatila 16 % daň ze vstupného, mohli by mít výrobci filmů a kina o stovky milionů vyšší příjmy za své filmy a služby i bez státních dotací. Kdyby stát nezdaňoval televize 2 % daní z reklamy a 0,5 % daní z převzatých pořadů, měly by televize více peněz na koprodukci a nákup domácích filmů.

Než zvyšovat dotace a daně, raději bych zrušil dotace a snížil daně. Kdybychom Státní fond kinematografie a celé ministerstvo kultury, jakož i nově uvalené daně na kina a televize zrušili a DPH snížili, mohli by mít filmaři více peněz i bez dotací.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang