Uvede Apple své vlastní iAuto?

Elon Musk, zakladatel Tesla Motors, to nazývá veřejným tajemstvím. Nejen on si myslí, že Apple vyvíjí svůj vlastní elektromobil, iCar. Kalifornský gigant i jeho údajní partneři v projektu jsou však na toto téma tajemní jak hrad v Karpatech. Jablíčkové auto zvažoval již v roce 2008 Steve Jobs, ale nakonec se proti této myšlence postavil. Podle více zdrojů však současný šéf Applu nápad oprášil pod jménem „Project Titan“. Faktem je, že Cookova společnost nabrala a přetáhla řadu expertů z automobilového i počítačového průmyslu. Odborníci přišli z Googlu, Tesly, BMW i Mercedesu.

Zvěstem odpovídá i to, že Apple na letošek navýšil svůj rozpočet na výzkum o 30%. Na rok 2016 alokoval astronomických 10 miliard USD. Samotný projekt měl mít v září 2015 1800 zaměstnanců a původně se předpokládalo dokončení v roce 2019 až 2020. iCar má být důkladně propojen s jinými výrobky nakousnutého jablka, zejména iPhonem. Za projekt byl odpovědný byznysový veterán Steve Zadesky, který však zkraje letošního roku Apple nečekaně po 16 letech opustil. Proto je datum dokončení projektu ve hvězdách.

Výroba kvalitních aut je velice náročná, komplexní činnost. Apple proto shání pro výrobu elektromobilu, který by se alespoň částečně měl řídit sám, zavedeného seriózního partnera. Zatím se mu to příliš nedaří. Podle zdrojů německého listu Handelsblatt ukončila s Applem nedávno rozhovory na toto téma automobilka Daimler. Jednání probíhalo i s BMW, ale dialog na toto téma skončil koncem loňského roku. Rozhovory selhaly kvůli tomu, že se strany nedohodly, kdo bude vůdčí silou partnerství a především kdo bude vlastníkem dat. Podle listu Handelsblatt hledá Apple primárně technologii a odborníky německé provenience. Favoritem na spolupráci tak zůstává kanadsko-rakouská firma Magna „rakouského Babiše“, Franka Stronacha (koncept automobilu této společnosti z roku 2012 je na obrázku).

TIP: Zde je uvedeno vše podstatné o tom, jak těžit bitcoin.

K finálnímu produktu čeká Apple ještě trnitá cesta. Vtipálci již iCar okomentovali. Doufají, že iCar nebude jezdit jen na iSilnicích a nebudou nabíjeny jen na speciálních dobíjecích iStanicích a financování přes půjčku na auto ve formě iPůjčky. Ostatně, pokud nedojde k nějaké dohodě s Teslou nebo nějakému zásahu regulatorních orgánů, pak lze čekat, že iCar bude skutečně nabíjen pouze skrze speciální iZástrčku. I to však může být vyřešeno nečekaně.

Vývoj a výzkum je drahý a cesta k finálnímu produktu je dlouhá a nejistá. Výroba elektromobilů, navzdory jejich vysoké ceně, není zatím příliš výdělečná. Vysoká cena akcií Tesly vyjadřuje všeobecné očekávání, že tato skutečnost se v budoucnu významně zlepší. Spekuluje se o variantě, že Apple prostě Teslu nakonec koupí. I když je cena ztrátového výrobce elektromobilu závratně vysoká, představuje tržní kapitalizace Tesly (aktuálně cca 31 miliard USD) jenom zlomek z 206 miliard USD, se kterými Apple disponuje v hotovosti. O potenciálním spojení Applu s Teslou jsme konec konců psali již před dvěma lety.

© 2022 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang