Jak připravit auto na zimu?

Pokud řidiči podniknou nezbytné kroky k zazimování svého vozu před příchodem zimního počasí, mohou si z dlouhodobého hlediska ušetřit značné problémy a výdaje. Jak připravit svůj vůz na nejchladnější měsíce roku?

Určité záležitosti týkající se provozu vozidla musejí být aktuální po celý rok. To se týká například povinného ručení a technické kontroly. Platnost technické kontroly je u osobních automobilů dva roky a řidiči musí před jejím skončením zajistit novou technickou bez ohledu na roční období. Jaké kroky ohledně vozidla je však nutné učinit ještě před zimou?

Kontrola stavu vozidla

V první řadě je důležité provést důkladnou prohlídku vozu a ujistit se, že jsou všechny díly v optimálním stavu. Pokud je to už dávno, kdy byl vůz naposledy servisován, nejlepším startem je naplánování kompletní prohlídky.

Tu by měl provést certifikovaný technik, který zkontroluje všechny části systému a vyřeší případná slabá místa. Zvláště důležité je ujistit se, že brzdy a topení fungují správně.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat autobaterii. Chladné počasí může snížit její výkon, což ztěžuje startování motoru. Konce svorek baterie a okolní sloupky by měly být dobře připojené a čisté. Je třeba zkontrolovat, zda okolí baterie nejeví známky koroze, a v případě potřeby je vyčistit.

Doplnění kapalin

Stejně jako lidé jsou i automobily náchylné k nachlazení. V zimních měsících by měla být zkontrolována a doplněna nemrznoucí kapalina a chladicí kapalina motoru, aby vůz fungoval bez problémů. V případě potřeby by měly být vyměněny všechny kapaliny, které vlivem času a stáří ztratily účinnost nebo je jejich hladina příliš nízko, to se týká například motorového oleje.

Některým vnějším i vnitřním prvkům vozu je třeba věnovat také trochu péče. Například nanést vosk na exteriér a ujistit se, že jsou stěrače plně funkční. A také nezapomenout zkontrolovat přední a zadní světla, protože ta jsou pro bezpečnou jízdu v tmavých měsících nezbytná.

Zimní výbava, která se může hodit

V neposlední řadě je nezbytné zásobit vůz některými zimními potřebami. Sada startovacích kabelů, sněžné řetězy, pytel soli, škrabka na sníh, lopata a deka mohou ušetřit spoustu starostí, pokud auto uvízne ve sněhu nebo se vyskytne problém.

Pokud řidič věnuje čas přípravě a kontrole svého vozu před zimou, může to znamenat větší bezpečnost a méně starostí, až přijdou hluboké mrazy.

Výměna pneumatik z letních na zimní

Pneumatiky jsou v zimě záchranným lanem vozu. V chladnějším podnebí by měl řidič investovat do kvalitních zimních pneumatik, které mají větší přilnavost a hlubší dezén pro lepší trakci, což je na zasněžených a zledovatělých silnicích naprostá nutnost.

Pokud jde o celoroční pneumatiky, je třeba zkontrolovat opotřebení běhounů a v případě nutnosti je vyměnit. Vždy před jízdou by se měl řidič ujistit, že jsou pneumatiky správně nahuštěné, čímž se zvýší jejich životnost i efektivita.

Jako označení celoročních pneumatik se používá sněhová vločka a písmena M+S.

Výhody a nevýhody celoročních pneumatik

Celoroční pneumatiky jsou ve světě gum pro vozidla velmi vítaným pokrokem. Celoroční pneumatiky nabízejí komplexní pokrytí po celý rok a jsou navrženy tak, aby poskytovaly vynikající jízdní vlastnosti na suchu i v mokru.

Moderní vozidla však mohou mít při použití těchto pneumatik řadu výhod i nevýhod, a než se řidič rozhodne pro nákup celoročních pneumatik, je nutné co nejlépe zvážit všechna pro a proti.

Jednou z hlavních pozitivních zkušeností celoročních pneumatik je, že snižují potíže s neustálým přezouváním mezi letními a zimními pneumatikami. Celoroční pneumatiky jsou navrženy tak, aby poskytovaly konstantní trakci po celý rok.

Díky této zkušenosti celoroční pneumatiky poskytují všestranný a konzistentní zážitek z jízdy po celý rok a mohou ušetřit čas, peníze a rozsáhlé náklady na správu, které jsou spojeny s výměnou pneumatik každou sezónu.

Další jednoznačnou výhodou celoročních pneumatik je trakce a výkon, které nabízejí za mokrého počasí. Celoroční pneumatiky jsou speciálně navrženy tak, aby nabízely lepší brzdné schopnosti za mokra.

I přes tyto jasné výhody mají celoroční pneumatiky některé nevýhody. Zaprvé jsou navrženy jako kompromis mezi trakcí a jízdními vlastnostmi na mokru i na suchu.

To znamená, že v létě nemusí vozidla, která používají celoroční pneumatiky, dosahovat stejné úrovně ovladatelnosti a stability jako vozidla vybavená správnými letními pneumatikami. Kromě toho v zimních podmínkách nemusejí mít celoroční pneumatiky na zledovatělém a zasněženém povrchu tak dobré vlastnosti jako zimní pneumatiky.

Označení celoročních pneumatik označuje písmena M+S, to znamená anglicky mud and snow – bláto a sníh. Také sněhová vločka je označení celoročních pneumatik typická.

Kromě pneumatik a doplnění kapalin je auto také potřeba pořádně umýt a připravit na zimu zvenčí.

Umytí vozu

Před začátkem zimy se také vyplatí auto pořádně umýt a dekontaminovat. To je důležité zejména proto, aby se auto dalo naimpregnovat a ochránit jej tak účinně před zimou. Špína se totiž umí do laku přímo zažrat a vytvořit nepříjemné skvrny. S tím pomůže keramická ochrana laku – ta může výrazně pomoci autu před poškozením laku mrazem a nečistotami.

Skvělou pomůckou je také namazání těsnění dveří speciální vazelínou. Ta zabrání tomu, že bude muset řidič složitě lomcovat dveřmi, protože jsou přimrzlá. Tuto vazelínu lze zakoupit ve všech prodejnách s autodoplňky. Také stojí za to podívat se na rozmrazovací postřik skel, který řidiče ušetří zdlouhavého škrábání.

Umytí vozu by mělo být provedeno také zevnitř a také stojí za to vyčistit klimatizaci. Ta by měla být čištěna dvakrát ročně a jednou z příležitostí je nástup zimy.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang