Životopis – jak napsat a jak má vypadat 

Nezáleží na tom, zda se student rozhodne hledat svojí první brigádu, nebo jestli dospělý člověk hledá první pořádnou práci či snad zkušený pracovník se rozhodl pro změnu zaměstnání. Ve všech těchto případech je nutné mít správně napsaný životopis. Co v životopisu nesmí chybět a co je lepší v něm neuvádět?

Pro některé lidi je velmi známé označení „CV“, jedná se o zkratku z latinského curriculum vitae (z latiny přeloženo jako běh života). Jedná se o profesní životopis, který se přikládá k žádosti o zaměstnání.

Pracovní pohovor

Pravděpodobně každý člověk alespoň jednou za život se musí vydat na pracovní pohovor. Jen málokdo má to štěstí, že získá dokonalou práci, aniž by musel projít pracovním pohovorem.

Existuje celá řada pracovních portálů, kde si uchazeč o zaměstnání může hledat nové zaměstnání. Není nic jednoduššího, než pravidelně procházet nabídky o zaměstnání a reagovat na ty, které člověka zaujmou. Případně je také možné obcházet firmy osobě – jedná se o trochu zastaralou metodu, přesto může být účinná. Ideální je osobní kontakt u menších a rodinných firem.

Na některé pracovní pozice se hlásí až stovky uchazečů, proto je nutné hned při prvním kontaktu s potenciálním zaměstnavatelem dostatečně zaujmout a to v dobrém slova smyslu.

Proto je nutné, aby si člověk dal záležet, jak správně napsat životopis a také i s tím, jak správně napsat motivační dopis. Prvotní kontakt s potenciálním zaměstnavatelem i přes tyto písemné dokumenty je velmi důležitý. Protože především díky němu může dojít k dalšímu kontaktu. Po obdržení pozvánky na osobní pohovor je další důležitou otázkou, jak se připravit na pohovor a jak se obléct na pohovor.

Jak napsat životopis

Napsat životopis není vůbec složité. Napsat kvalitní životopis může být o něco náročnější. Správně napsaný životopis je klíčem pro získání dobrého dojmu u potenciálního zaměstnavatele.

Ve většině firem dojde do ruky personalistů nespočet životopisů, a tak nad každým životopisem zpravidla stráví pouze pár vteřin, na základě kterých uchazeče posoudí – zda postoupí ve výběrovém řízení a bude mít možnost pohovoru, nebo zda daný životopis nepostupuje dál.

V dnešní době je několik možností, jak napsat životopis. Nejčastější a nejoblíbenější životopis je tzv. strukturovaný životopis. Jedná se o životopis, ze kterého jsou na první pohled zřejmé základní informace o uchazeči, přehledně jsou popsané různé školy, kurzy, pracovní zkušenosti a například i koníčky a zájmy.

Také je lepší mít životopis napsaný přímo na počítači a rozesílat ho v elektronické podobě. Jen malokterá firma v dnešní době ocení ručně psaný životopis. Je proto ideální použít strukturovaný životopis vzor.

Životopis je prvním krokem k získání vysněné práce, proto by si měl člověk s jeho napsáním dát záležet.

Jak napsat životopis vzor

Jak se píše životopis? Při napsání strukturovaného životopisu je ideální držet se několika zásadních pravidel, jako je například vzhled. Existuje celá řada webů, kde jsou vzory jak napsat životopis volně dostupné. Každý tak snadno a rychle uvidí, jak má vypadat životopis. Proto není nic jednoduššího, než tuto možnost využít.

Životopis vzor ke stažení je zkrátka nejjednodušší možností, jak mít správně napsaný životopis při hledání nového zaměstnání.

Při psaní životopisu kromě vzhledu je důležité zachovat jednoduchost. V jednoduchosti je krása a to mimo jiné platí i o životopisu. Pokud se člověk vžije do role personalisty, kterému každý den v e-mailové schránce přistane stovka životopisů, které musí posoudit, sám rychle uzná, že mu to nechce dělat složitější než je nutné.

Personalista potřebuje rychle a snadno posoudit, zda se kandidát na pozici dle poslaného životopisu hodí. Proto je ideální, aby co nejrychleji dokázal ze životopisu vyčíst především pracovní zkušenosti každého kandidáta. Není proto dobré, používat v životopise složité souvětí a místo strukturovaného životopisu posílat slohovou práci, kterou by spíše ocenila učitelka češtiny.

V životopise by vždy měly být uvedeny pouze pravdivé údaje. Pokud si kandidát něco přikrášlí – ať už pracovní zkušenosti, nebo například znalost cizích jazyků, možná díky tomu postoupí do dalšího kola výběrového řízení, přesto se tyto lži velmi pravděpodobně odhalí. Ať už při osobním pohovoru, kdy se kvůli uvedené lži může kandidát dostat do trapné situace, nebo po nástupu do zaměstnání.

Je nutné myslet i na to, že v případě získání pracovní pozice ve vybrané firmě, kandidát nemá stále vyhráno. Většinou musí projít tříměsíční zkušební dobou, kde je velká pravděpodobnost, že se přijde na lži uvedené v životopise.

Například pokud člověk uvede, že mluví plynně francouzsky a přitom nemá ani základní znalost daného jazyku, může se velmi rychle dostat na pracovní schůzku, při které musí francouzštinu využít a uzavřít třeba miliónový obchod. V tomto případě je lež v životopise rychle odhalená.

Fotka na životopis může i nemusí být důležitá. Pokud se jedná o pracovní pozici skladníka, pravděpodobně personalistu fotka úplně zajímat nebude. Jedná-li se o pozici hostesky, nebo i recepční, může už fotka personalistu zajímat.

Fotka v životopise pomůže personalistovi si vytvořit obrázek o daném uchazeči a uchazeč se pro něj stane více zapamatovatelný. Jakmile se uchazeč o zaměstnání rozhodne, že fotku v životopise mít bude, měl by myslet na pár základních pravidel.

Na fotce by se uchazeč určitě neměl mračit, avšak úplně vysmátá fotografie také není vhodná. Je vhodné zvolit menší úsměv. Fotka by měla být v podobném formátu jako například fotografie na občanském průkazu.

U většiny pracovních pozic není potřeba fotografie celé postavy a portrétová fotografie bývá vhodnější. Vždy je lepší, když fotografii vyfotí druhá osoba, než zvolit selfie.

Životopis v angličtině

U některých pracovních pozic je potřeba, aby člověk poslal životopis v angličtině. Někdy se vyplatí poslat životopis jak v češtině, tak i v angličtině. Někdy stačí pouze v jednom jazyce. Většinou je to napsáno přímo u inzerátu na pracovní místo.

Pokud je inzerát na pracovní pozici celý v angličtině, člověk by tak měl rovnou automaticky poslat životopis v angličtině.

Jakmile člověk posílá 2 životopisy a každý v jiném jazyce, musí si dát o to větší pozor, aby v něm byly uvedeny správné a stejné údaje.

I u životopisu v anglickém jazyce je důležité dbát na jednoduchost a správnost. Obecně platí, že je dána struktura, jak životopis v angličtině má vypadat.

Struktura chronologického životopisu:

  • heading = úvod
  • personal information = osobní údaje
  • work experience = pracovní zkušenosti
  • education and qualifications = vzdělání a kvalifikace
  • skills = znalosti a dovednosti
  • additional information = ostatní informace

Pro personalisty je opět důležité, aby rychle a přehledně zjistili ze životopisu podstatné údaje o uchazečích o práci.

V ideálním případě odeslání životopisu na pracovní nabídku končí přijetím nového zaměstnání.

Žádost o zaměstnání vzor

Při rozesílání životopisu je dobré, pokud člověk připojí i žádost o zaměstnání. Může se jednat jen o pár vět, ve kterých člověk vypíchne, proč se o práci uchází, co ho na ní zaujalo, případně proč zrovna on se na ní hodí.

Nebo se může jednat o delší a kvalitně napsaný motivační dopis, ve kterém jsou všechny tyto informace lépe rozepsané.

Pokud chce člověk získat zaměstnání, je vhodné využít všech výhod, které může potenciálnímu zaměstnavateli nabídnout oproti svým konkurentům. Jen na velmi málo pracovních pozic se hlásí nízký počet uchazečů. U většiny – a především těch opravdu zajímavých nabídek zaměstnání, je i vysoká nabídka uchazečů, kteří mají o zaměstnání zájem.

Motivační dopis je tak skvělým způsobem, jak si člověk může zvýšit své šance. Je to dalším krokem, jak člověk může přesvědčit personalistu, aby ho pozval na pohovor.

Účelem motivačního dopisu je představení, ve kterém uchazeč o zaměstnání sděluje, proč se hodí na danou pozici, může se více rozepsat o informacích ze svého životopisu a dát tak více najevo svůj zájem.

Motivační dopis vs životopis

Je důležité nezapomínat na to, že životopis a motivační dopis jsou dva rozdílné dokumenty. Každý vypadá jinak a každý slouží k něčemu jinému. Motivační dopis je někdy nazýván jako osobní dopis. Na internetu je velmi snadné dohledat osobní dopis vzor.

Životopis je strukturovaný dokument, který má během pár vteřin představit daného uchazeče a musí v něm být uvedeny všechny základní informace – osobní údaje, školy, pracovní zkušenosti a kurzy, znalosti a dovednosti.

V životopise jsou uvedené především informace o minulosti a obsahuje stručná fakta.

Zatímco motivační dopis je psaný v souvislých větách, nikoliv strukturovaně jako životopis. Dalším rozdílem je, že životopis je nutné poslat personalistovi vždy, zatímco motivační dopis je vyžadován jen někdy. Zároveň ne vždy se hodí ho posílat.

Uchází-li se kandidát o zaměstnání s životopisem i s motivačním dopisem, je nutné, aby motivační dopis životopis doplňoval a nejednalo se pouze o přepis strukturovaného životopisu do vět.

U všeho, co kandidát o zaměstnání posílá, je nutné dodržet bezchybný pravopis. Pokud člověk nezvládá základní gramatiku, personalistovi to hodně napoví a většinou nemá zájem takového člověka poznat. Také je důležité dávat pozor na překlepy. Chybovat je sice lidské, avšak dobrý dojem chyby nikdy nedají.

V případě, že uchazeč pošle správný životopis a motivační dopis, díky kterým dokáže personalistu oslovit a přesvědčit, že se může na danou pozici hodit, přichází většinou na řadu přijímací pohovor.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang