Ekonomové považují PMI za nejlepší předstihový ukazatel ve vztahu k rozhodnutím ECB o úrokové sazbě. PMI zveřejňuje Markit Economics, společnost, která se specializuje na sestavování podnikatelských průzkumů a ekonomických indexů.
PMI je k dispozici pro 26 zemí a klíčových regionů, jakými je eurozóna nebo BRICS a používají jej centrální banky v různých zemích, aby na jejich základě rozhodly o úrokových sazbách; analytici používají údaje ke spolehlivé předpovědi oficiálních údajů, např. HDP.
Ke klíčovým charakteristikám PMI patří skutečnost, že indexy jsou spíše založeny na faktických údajích než na názorech, vyjádřeních nebo jiných subjektivních ukazatelích a tyto údaje se vztahují téměř ke všem ekonomickým činnostem soukromého sektoru v mnoha zemích.
PMI se zaměřuje na 4 různé sektory: výrobu, stavebnictví, služby a maloobchod, přičemž údaje ze všech sektorů jsou zveřejňovány v jiný okamžik. PMI průmyslu lze přirovnat k oficiálním Údajům o průmyslové výrobě, které vydává Eurostat. Přesnost PMI průmyslu je poměrně vysoká, jelikož jeho údaje souhlasí s údaji vztahujícími se k průmyslové výrobě, které vydává Eurostat.
Vyšší průmyslová výroba se považuje za pozitivní signál, který znamená, že ekonomika roste, což do této země přiláká více investorů. Tím se naopak posílí tato měna, tj. dojde k jejímu zhodnocení.
Na druhé straně bychom měli vzít v úvahu i to, že velmi vysoká míra růstu průmyslové výroby a HDP může vést k přehřátí ekonomiky, což může vést k růstu inflace, snížení hodnoty peněz, tj. skutečné míry návratnosti, což způsobí devalvaci měny v důsledku stahování kapitálu z finančního trhu.
V závislosti na daném sektoru je PMI zveřejňován během prvních tří dnů v měsíci, který následuje po referenčním měsíci. Do konce měsíce, který následuje po referenčním období, se zveřejňují obecnější údaje vztahující se k PMI (včetně eurozóny).