Chytré hodinky Apple Watch mají být uvedeny na začátku tohoto roku. Není málo lidí, kteří počítají s tím, že se bude jednat o velký hit. Apple Watch má prý potenciál změnit lidské životy a dokonce stvořit nové miliardáře.
Budou mít techno-optimisté pravdu? Pojďme se na tuto novinku podívat trošku podrobněji.
K čemu jsou vlastně chytré hodinky dobré?
Určitě se výborně hodí pro monitorování zdraví a fyzické aktivity člověka. Podle studie z roku 2013 necelé dvě třetiny respondentů, kteří sledovali svá zdravotní data, prohlásily, že chytré hodinky změnily jejich přístup k udržování zdraví, vedly je k větší komunikaci s lékaři anebo ovlivnily způsob, jakým léčí své nemoci a neduhy.
Chytré hodinky mohou také sloužit například jako identifikační či platební karty, klíče od domů, kanceláří nebo jako klíče pro digitální a online vstupy či transakce.
Podnikatelům se zase otevírá nový trh. Stejně jako u chytrých telefonů a tabletů je možné na chytrých hodinkách používat různé aplikace, které nemusejí být nutně ke stažení zadarmo. Apple Watch má jistě možnost se stát hlavním produktem tzv. internetu věcí, jehož obrat se odhaduje na 7 bilionů USD v roce 2020.
Bude Apple Watch hitem?
V průzkumu společnosti Quartz jenom asi 5% amerických uživatelů iPhonu prohlásilo, že si hodinky od „Nahryzlého jablka“ „velmi pravděpodobně koupí“. Zásadním problémem je vysoká cena. Apple plánuje nabízet základní verzi za 349 USD, což se mnohým nepozdává. Ne každý navíc touží nosit na zápěstí malý počítač.
5% amerických vlastníků iPhonu se sice může zdát málo, ale ve skutečnosti jde skoro o 4 miliony lidí jen v USA. Řekněme, že celosvětově prodá Apple v roce 2015 10 milionů chytrých hodinek za průměrnou cenu 500 USD. To znamená příjem 5 miliard USD navíc.
Pořádný balík peněz, že? Pro kohokoli jiného ano, jenže pro Apple to jsou drobné, přesněji ani ne 3% současných příjmů. Nezapomínejme, že mluvíme o nejhodnotnější korporaci současného světa. Revoluce se zřejmě konat nebude, ale o bezvýznamné novince hovořit také nelze.
Kdo bude poraženým?
Pokud chytré hodinky uspějí, první na ráně jsou pochopitelně staré dobré, „hloupé“ hodinky, a to střední a vyšší cenové kategorie. Každý rok se vyrobí 1,2 miliard hodinek. (Mimochodem, v současnosti se ročně prodá zhruba stejný počet chytrých telefonů.)
Segment hodinek vyšší cenové kategorie, kterému dominuje několik švýcarských značek, aktuálně zažívá růst díky čínskému apetitu po luxusním zboží. Ve střední kategorii nacházíme zejména výrobky firem Casio, Seiko a Swatch.
Apple Watch může snadno narušit oba segmenty. Podle průzkumu agentury Morgan Stanley si Číňané mnohem raději koupí výrobek značky Apple než produkt značky Swatch. Ženeva se tedy má na co těšit.