Koupě ojetého auta krok za krokem

Koupě ojetého vozu je skvělý způsob, jak ušetřit peníze a přesto získat vůz dle svých představ. Může to však být i stresující proces, proto je důležité si předem udělat průzkum a postupovat krok za krokem počínaje výběrem vozu až po přepis auta. Na co si dát pozor a co nepodcenit?

Prvním krokem při nákupu ojetého vozu je průzkum. Je důležité si ujasnit, jaký vůz člověk chce, jaké vlastnosti potřebuje a kolik si může dovolit za takové auto utratit. Je třeba také zvážit věci, jako je spotřeba paliva, velikost, zjistit si informace ze spotřebitelských zpráv a prověřit historii vozu.

Z logiky věci je na místě porovnat výhody a nevýhody koupě ojetého vozu oproti novému a vyhledat si spolehlivé autobazary a soukromé prodejce v blízkém i vzdálenějším okolí.

Užitečným tipem při koupi ojetého vozu je nechat prověřit budoucí vůz zkušeným automechanikem. Ten totiž dokáže odhadnout, v jakém je auto stavu a zda je vůz plně funkční a bez závad.

Po výběru ideálního vozu dle vlastností a cenové relace je třeba obejít úřady a STK. Důležitá je zejména evidenční kontrola, pojišťovna a registr vozidel.

1. Sepsání kupní smlouvy

Při koupi nového i ojetého vozidla bez ohledu na to, zda je kupováno v autobazaru či od soukromé osoby je třeba kupní smlouva. Smlouvu by si měl kupující pečlivě přečíst a zkontrolovat všechny zapsané údaje. Kupní smlouva by měla obsahovat:

  • údaje o kupujícím a prodávajícím (jméno, příjmení, adresa, rodné číslo)
  • informace o předmětném vozidle – barva, SPZ, VIN, číslo velkého technického průkazu
  • zjevné vady na vozidle, o kterých byl kupující obeznámen
  • datum a podpisy obou stran

Od podpisu smlouvy běží lhůta 10 dnů na přepsání vozu na nového majitele na registru silničních vozidel.

Na STK nesmí být auto znečištěné a musejí být sundány kryty kol.

2. Evidenční a technická kontrola

Při každé změně majitele je třeba podstoupit s autem evidenční kontrolu. Ta ověří, v jakém je auto stavu a zda souhlasí údaje s těmi, které jsou zapsány v technickém průkazu. Tuto kontrolu lze provést na jakékoliv stanici STK. Cena závisí na dané stanici, ceny se pohybují od 400 do 800 korun.

Zaměstnanci STK se zaměří na VIN vozidla, barvu karoserie, tažné zařízení, rozměry pneumatik a také na výrobní štítek nebo počet sedadel. Tyto údaje jsou následně porovnány s informacemi, které jsou uvedeny v technickém průkazu vozidla.

Pokud nemá auto platnou STK, bude ji třeba také zařídit, bez ní by se auto vůbec nemělo pohybovat v provozu. Platnost technické kontroly je na nové osobní automobily 4 roky, poté se lhůta snižuje na dva roky.

Než řidič vyrazí na STK, je dobré auto pečlivě zkontrolovat a vyhnout se tak nepříjemnostem. Auto totiž technickou kontrolou nemusí projít. Proto se vyplatí zkontrolovat, zda svítí všechna světla, jestli jsou funkční brzy a nejsou hodně opotřebené, jestli neunikají kapaliny a zda jsou v pořádku pneumatiky. Tím je myšlen tlak a hloubka dezénu.

Také je třeba připravit si dokumenty, které budou k technické prohlídce potřeba. To je technický průkaz – malý i velký. Zaměstnanci technické kontroly budou potřebovat číslo technického průkazu a zkontrolovat všechny údaje, které jsou v něm uvedené. Dále je třeba protokol o homologaci doplňků, pokud byly některé na auto nainstalovány, a výsledek emisí.

3. Povinné ručení

Před samotným přihlášením v registru vozidel je třeba zařídit povinné ručení, které je nařízeno zákonem. Pro přihlášení vozu do registru vozidel je totiž třeba předložit mimo jiné zelenou kartu, která dokládá, že je na auto zákonné pojištění sjednáno.

Před podepsáním smlouvy se vyplatí udělat srovnání povinného ručení u různých pojišťoven a vybrat tu nejvýhodnější z hlediska krycích limitů a celkové ceny.

Vždy je cílem mít co nejvyšší krytí za co nejlepší cenu. Povinné ručení se počítá dle věku majitele vozu, jeho bydliště a jeho nehodovosti, dále podle značky a modelu auta, objemu motoru, roku výroby. Každá pojišťovna může mít za stejné pojištění jinou cenu. Proto je srovnání povinného ručení vhodným krokem.

S tím mohou pomoci srovnávače a kalkulačky dostupné na internetu, které jsou pohodlné zejména proto, že pojistník nemusí složitě obíhat pojišťovny a má vše přehledně na jednom místě během několika málo minut.

Povinné ručení lze sjednat na pobočce pojišťovny nebo pohodlně online.

4. Registr vozidel

Registr vozidel je poslední krok, který je třeba před užíváním nového auta učinit. Zde se zařídí přepis vozidla. Kolik stojí přepis?

Pro přepis vozidel v registru je vhodné se objednat na určitý den a čas, protože fronty zde bývají dlouhé a vyřízení jednoho žadatele zabere více než 15 minut. Přepsat vozidlo může jak kupující, tak prodávající, pokud jeden druhému udělí plnou moc. Ta musí být úředně ověřena.

Pro přepis je potřeba kupní smlouva, malý a velký technický průkaz, doklady totožnosti obou stran, případně plná moc toho, kdo se nezúčastnil. Dále je třeba vzít s sebou protokol o evidenční kontrole a zmíněná zelenou kartu.

Přepis standardně hradí kupující, pokud není v kupní smlouvě uvedeno jinak. Kolik stojí přepis je všude stejné, cena je 800 korun. Po vyřízení přepisu obdrží nový majitel vozu velký technický list s doplněnými údaji o novém vlastníkovi a nový malý technický průkaz. Auto je tímto připraveno k provozu a novému majiteli vozu nic nebrání k jeho užívání.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang