Podomní prodejci energií – jak se bránit

O špatných zkušenostech s nepoctivými podomními prodejci elektřiny a plynu by spousta lidí mohla napsat román. Jak se podomním obchodníkům ubránit? A jak se na podomní prodej dívá zákon? Tento článek přináší přehledné informace o tom, co dělat v situaci, kdy člověk uzavře nevýhodnou smlouvu.

Článek se zaměřuje na následující témata:

  • Podomní prodej energií
  • Nekalé praktiky
  • Kolik je času na odstoupení?
  • Odstoupení od smlouvy při změně ceny
  • Podvody při podomním prodeji
  • Jak se bránit nekalým praktikám
  • Řešení situace

V posledních měsících se množí případy jednání podomních prodejců, jejichž nabídky nejsou tak úplně poctivé. O psychologických tricích, praktikách obchodníků i zkušenostech poškozených už bylo napsáno mnoho.

Podomní prodej energií

Pokud se člověk podívá dnes na celou věc spíše z právního pohledu, musí ho napadnout hned několik otázek. Je podomní prodej energií v pořádku, nebo je to protizákonné? Jaké praktiky jsou v pořádku a co už je takzvaně přes čáru?

Seriózní obchodník na člověka netlačí, nechává dost času na rozmyšlenou. V současné době v České republice aktivně působí několik desítek obchodníků s elektřinou a plynem. Podezření z nepoctivých obchodních praktik se v minulosti týkalo pouze 3–5 z nich, přesto je ale dobré mít se na pozoru.

Nekalé praktiky

Při jednání s podomním prodejcem energií mohou na člověka číhat různé nástrahy. Které jsou ty nejčastější z nich? Zde je jejich přehled:

  • Pokud jde o cenu je dobré si pamatovat, že mezi energetickými společnostmi panuje konkurence a někdy se může stát, že některé z nich „opticky“ zvyšují úspory v nákladech. Na účtech v obvyklém obchodním styku i v běžné mluvě se nejčastěji uvádějí ceny za kilowatthodinu (kWh). Pokud někdo nabízí ceny za megawatthodinu, tedy jednotku 1 000x větší, čísla vypadají lépe. Skutečný rozdíl v ceně je však zanedbatelný.
  • Častým trikem je nadhodnocení spotřeby. Běžná domácnost spotřebuje za rok 3 000–5 000 kWh elektřiny. Prodejce vypočítává očekávanou úsporu z nerealistických čísel.
  • Může dojít i k situaci, kdy prodejce skutečně nabízí mimořádně výhodnou cenu elektřiny, nenápadně však přiúčtuje „aktivační poplatek“, „administrativní náklady“, případně účtuje vysoké ceny za služby, které seriózní dodavatel poskytuje zdarma.
  • Platí cena skutečně pro celé období? Je totiž možné, že člověk uzavře smlouvu na 3 roky, výhodné ceny však třeba platí jen první rok.
  • Na člověka můžou čekat různé mimořádné poplatky. Jde například o vysoké přirážky za pozdní platby, smluvní pokuty, poplatek za odstoupení. Pokud dodavatel zvýší cenu nebo změní podmínky, lze odstoupit bezplatně. Jiné poplatky ale zákon nezakazuje.
  • Nepoctiví obchodníci většinou neposkytují svým zákazníkům příliš komfortní zázemí a zákaznický servis běžný u jiných dodavatelů.

Na tyto praktiky je potřeba dávat si pozor, a hlavně je důležité dobře si přečíst smlouvu na plyn nebo elektřinu.

Kolik je času na odstoupení?

Co dělat v případě, že člověk již nevýhodnou smlouvu uzavřel a později si to rozmyslel? Zákon naštěstí na takové situace pamatuje a dává na odstoupení různé lhůty. O jaké lhůty se jedná?

  • Pokud je smlouva uzavřena mimo provozovnu, tedy typicky s podomním prodejcem, může člověk bez udání důvodu odstoupit do 14 dnů od uzavření smlouvy.
  • Pokud je smlouva uzavřena mimo provozovnu, a ještě ze smlouvy nebylo plněno, tedy je pořád odběr elektřiny či plynu od původního dodavatele, má člověk na odstoupení 1 měsíc.
  • O tomto právu na odstoupení musí být člověk písemně informován. Pokud informován není, pak má na odstoupení celý 1 rok.

Výše uvedená 3 pravidla jsou upravena v § 57 občanského zákoníku a platí, až na drobné výjimky, pro jakýkoliv domovní prodej, tedy například i prodej nádobí a podobně. Ovšem pozor. Pokud si člověk obchodníka sám pozval, právo na snadné odstoupení nemá.

Odstoupení od smlouvy při změně ceny

Snadné je i odstoupení od smlouvy, pokud dodavatel zvýší cenu elektřiny či plynu. To se týká i smluv na dobu určitou (§ 11a energetického zákona):

  • Pokud dodavatel o zvýšení ceny informuje alespoň 30 dnů předem, lze odstoupit od smlouvy (nejpozději však 10 dnů před samotným zvýšením, tedy pokud se cena zvyšuje k 1. říjnu, musí se odstoupit nejpozději 20. září).
  • Pokud dodavatel o zvýšení ceny neinformuje, jsou na odstoupení 3 měsíce.

Jestliže se na člověka nevztahuje žádná z výše uvedených výjimek, pak záleží na typu smlouvy. Od typu smlouvy se dále odvíjí i způsoby odstoupení:

  • Pokud člověk uzavřel smlouvu na dobu neurčitou, může ji vypovědět kdykoliv. Zde je výpovědní lhůta obvykle 3 měsíce a běží od 1. dne následujícího měsíce (např. podá-li se výpověď v září, smlouva zaniká k 1. lednu).
  • Pokud člověk uzavřel smlouvu na dobu určitou (tedy např. na 2 roky), pak je odstoupení komplikovanější, často je třeba v přesném termínu podat výpověď předem, popř. jsou v některých případech za odstoupení účtovány poplatky.

Podvody při podomním prodeji

Tolik říkají zákony. Bohužel se vyskytly i případy, kdy se obchodní zástupce pohyboval za hranou zákona. Někteří prodejci prohlašují, že zastupují stávajícího dodavatele, že provádějí kontrolu elektroměru a podobně. Objevily se i případy falešných průkazů.

Ani jedna z velkých společností ale přitom nezaměstnává podomní prodejce. V takovém případě se může jednat o trestný čin bezdůvodné či neoprávněné obohacení.

Někdy dostane člověk přímo lživé informace. Například úplně jiné ceny, než které bude ve skutečnosti platit nebo prodejce oznámí, že současný dodavatel končí a že si musí člověk najít nového. To je navíc kombinováno s různými formami psychického nátlaku, který vede k jedinému cíli, okamžitému podpisu smlouvy bez možnosti ji plně prostudovat.

Argumenty jako „jde o časově omezenou nabídku, pokud nepodepíšete hned a okamžitě, nebudete mít nic…“ jsou poměrně běžné. Za poskytování nepravdivých informací hrozí prodejci až padesátimilionová pokuta.

Někdy si prodejce nechává podepsat prohlášení, že přišel na pozvání nebo dokonce, že smlouva byla uzavřena na provozovně. Tím přichází člověk o možnost snadného odstoupení. Takový podvod se velmi těžko dokazuje. Nepravdivá prohlášení v žádném případě nepodepisovat a raději si veškeré předkládané dokumenty vždy před případným podepsáním důkladně prostudovat.

Jak se bránit nekalým praktikám

Nezaškodí zopakovat základní zásady, jak jednat s podomním obchodníkem. Zaprvé, je dobré si nechat předložit všechny relevantní informace, tedy text smlouvy, obchodní podmínky a platný ceník. Po prodejci vždy požadovat, aby se představil a řekl, koho zastupuje.

Pokud se obchodník představí jako zástupce stávajícího dodavatele, pak si lze tuto informaci ověřit telefonicky. Smlouvu i obchodní podmínky pečlivě číst, nenechat se tlačit k okamžitému podpisu. A v žádném případě neukazovat staré faktury.

Stávající dodavatel je zná a nový dodavatel je znát nepotřebuje. Prodejci požadují staré faktury, aby z nich mohli opsat údaje, pak stačí jen podpis a možná ani člověk neví, že změnil dodavatele. Pokud už problém nastane, s žádostí o pomoc se lze obrátit na původního dodavatele.

Ten si chce udržet zákazníka, a proto obvykle poradí nebo dokonce zařídí celé odstoupení od smlouvy. I toto je ale dobré si ohlídat. Vyskytly se totiž i případy, že původní dodavatel zákazníka znovu připojil, odstoupení ale nezařídil.

Řešení situace

Pokud se člověk rozhodnete situaci řešit sám, musí učinit tři zásadní kroky:

  • Odstoupení od smlouvy: Doporučuje se učinit tak co nejdříve, lhůta 14 dní je krátká. V dopise dodavateli jasně uvést, že se jedná o odstoupení od smlouvy uzavřené s podomním prodejcem (aby se člověk vyhnul nejasnostem, může uvést i odkaz na § 57 občanského zákoníku, který toto právo upravuje), označit smluvní strany (tedy uvést své jméno a adresu, stejně jako název a IČO dodavatele) a především, přesně označit smlouvu, od které se odstupuje – smlouvy mají většinou nějaké identifikační číslo, případně uvést datum uzavření smlouvy. Důvod odstoupení se uvádět nemusí.
  • Odvolání plné moci: Většina obchodníků si nechá podepsat plnou moc, aby mohla zrušit smlouvu s původním dodavatelem. I zde se musí přesně označit zmocnitel a zmocněnec.
  • Odvolání výpovědi od starého dodavatele: Chce-li člověk nadále zůstat u svého původního dodavatele elektřiny nebo plynu, uvede mu své plné jméno, případně zákaznické číslo a oznámí, že odvolává výpověď. Dodavatelé se snaží si zákazníky udržet, takže odvolání výpovědi obvykle akceptují bez větších komplikací.

Pokud uvedené dokumenty posílá člověk poštou, je lepší je posílat vždy doporučeně, ideálně s dodejkou. Jestliže se člověk cítí oklamán, může se obrátit na Energetický regulační úřad a celou situaci podrobně popsat. Úřad může celou věc prošetřit, zahájit s obchodníkem správní řízení a v něm uložit vysokou pokutu, v extrémním případě i odejmout licenci.

Pokud člověka obchodní zástupce úmyslně uvedl v omyl a způsobil mu tak škodu vyšší než 5 000 Kč, lze kontaktovat policii a podat trestní oznámení, protože se jedná o trestný čin podvodu. Zvláště u podomního prodeje se však podvody velmi těžko dokazují. Kromě toho řada obcí a měst zakazuje podomní prodej čehokoliv.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang