Big Mac Index

Big Mac Index neboli hamburgerový index je srovnání cen sendviče Big Mac společnosti McDonald’s v různých zemích. Vytváří jej časopis The Economist již od roku 1986. Tento ekonomický ukazatel vychází z teorie parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měnovým kurzem v různých zemích stát stejně. Proto lze srovnáním místních cen Big Macu ukázat cenové hladiny v jednotlivých státech světa.

Big Mac Index je docela vtipná a přitom celkem funkční pomůcka pro posouzení nadhodnocení či podhodnocení měn jednotlivých států. Big Mac je celosvětově nabízen a prodáván stejným způsobem a firma McDonald’s usiluje o to, aby stál v každé zemi stejně.

Jinými slovy, McDonald’s očekává, že po přepočtení tržním kurzem bude Big Mac stát stejně v USA, ČR i kdekoliv jinde na světě. Pokud tomu tak není, považuje se měna daného státu za nadhodnocenou (Big Mac vychází dráž) či podhodnocenou (Big Mac je levnější). A lze předpokládat, že se v nadcházejícím období bude směnný kurz upravovat tak, aby Big Mac stál v obou zemích stejně. Tedy pokud zrovna nezuří měnová válka mezi státy a daná země se nesnaží svojí měnu uměle oslabit tak, aby byl kurz výhodnější pro exportéry.

Jak si aktuálně stojí měny jednotlivých států podle Big Mac Index?

ZeměNadhodnocení (+), podhodnocení (-) měny v %
Norsko+79
Švédsko+74
Švýcarsko+63
Brazílie+29
Uruguay+24
Egypt-45
Ukrajina-46
Hongkong-49
JAR-53
Indie-61

Jak tedy vidíte v tabulce, nejvíce podhodnocená je aktuálně měna JAR a Indie. Naopak nejvíce nadhodnocené jsou měny NorskaŠvédska a Švýcarska. Pochopitelně přepočtem na hamburgery resp. USD. 

© 2022 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang