Big Mac Index neboli hamburgerový index je srovnání cen sendviče Big Mac společnosti McDonald’s v různých zemích. Vytváří jej časopis The Economist již od roku 1986. Tento ekonomický ukazatel vychází z teorie parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měnovým kurzem v různých zemích stát stejně. Proto lze srovnáním místních cen Big Macu ukázat cenové hladiny v jednotlivých státech světa.
Big Mac Index je docela vtipná a přitom celkem funkční pomůcka pro posouzení nadhodnocení či podhodnocení měn jednotlivých států. Big Mac je celosvětově nabízen a prodáván stejným způsobem a firma McDonald’s usiluje o to, aby stál v každé zemi stejně.
Jinými slovy, McDonald’s očekává, že po přepočtení tržním kurzem bude Big Mac stát stejně v USA, ČR i kdekoliv jinde na světě. Pokud tomu tak není, považuje se měna daného státu za nadhodnocenou (Big Mac vychází dráž) či podhodnocenou (Big Mac je levnější). A lze předpokládat, že se v nadcházejícím období bude směnný kurz upravovat tak, aby Big Mac stál v obou zemích stejně. Tedy pokud zrovna nezuří měnová válka mezi státy a daná země se nesnaží svojí měnu uměle oslabit tak, aby byl kurz výhodnější pro exportéry.
Jak si aktuálně stojí měny jednotlivých států podle Big Mac Index?
Země | Nadhodnocení (+), podhodnocení (-) měny v % |
---|---|
Norsko | +79 |
Švédsko | +74 |
Švýcarsko | +63 |
Brazílie | +29 |
Uruguay | +24 |
Egypt | -45 |
Ukrajina | -46 |
Hongkong | -49 |
JAR | -53 |
Indie | -61 |
Jak tedy vidíte v tabulce, nejvíce podhodnocená je aktuálně měna JAR a Indie. Naopak nejvíce nadhodnocené jsou měny Norska, Švédska a Švýcarska. Pochopitelně přepočtem na hamburgery resp. USD.